Lokaal of hyperlokaal? Zo kies je de (hyper)lokale leverancier die het best bij jou past.

Lokaal of hyperlokaal? Zo kies je de (hyper)lokale leverancier die het best bij jou past.
Als cateraar word je met regelmaat uitgedaagd om zo veel mogelijk met nationale, lokale of hyperlokale producten te werken. Producten van Nederlandse bodem spreken voor zich. Maar wat is eigenlijk het verschil tussen lokaal en hyperlokaal? En hoe kies je jouw (lokale) leverancier(s)?

Meerdere interpretaties van lokaal

Ondanks de groeiende vraag naar lokale en hyperlokale producten is er nergens een echte definitie of kilometerstraal vastgelegd. Hoe lokaal voedsel geïnterpreteerd wordt, is sterk afhankelijk van de context en het perspectief van degene die de term gebruikt. Dit zijn zes veel voorkomende interpretaties:

 

  • Geografische nabijheid: Voedsel dat wordt geproduceerd en verkocht binnen een bepaalde afstand van de consument. Hoe groot die afstand dan mag zijn, is nergens vastgelegd. Maar gemiddeld genomen gaat het om een straal van maximaal 160 km vanaf de eindgebruiker.
  • Regionale identiteit: Sommige definities van lokaal voedsel benadrukken de culturele en ecologische banden tussen voedsel en een specifieke regio. Hierbij gaat het niet alleen om de fysieke afstand, maar ook om het behoud van traditionele landbouwmethoden, culinaire tradities en het ondersteunen van lokale gemeenschappen.
  • Directe verkoopkanalen: Voor sommige mensen betekent lokaal voedsel dat het rechtstreeks wordt verkocht door producenten aan consumenten, zonder tussenpersonen.
  • Duurzaamheid: Hierbij gaat het erom dat voedsel wordt geproduceerd en getransporteerd op een manier die de impact op het milieu minimaliseert, zoals het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen die gepaard gaan met langeafstandstransport.
  • Gemeenschapsbetrokkenheid: Lokaal voedsel wordt ook gezien als een manier om gemeenschappen te versterken en te ondersteunen. Het gaat hierbij om het bevorderen van sociale interactie tussen producenten en consumenten.
  • Kleinschalige landbouw: Sommigen benadrukken dat lokaal voedsel afkomstig is van kleinschalige boerderijen en producenten in plaats van grootschalige industriële landbouwbedrijven. Dit om de diversiteit van voedselproductie te bevorderen en de afhankelijkheid van grootschalige agro-industriële systemen te verminderen.

Wat (hyper)lokaal is, blijft een discussiepunt en varieert sterk per regio en per persoon. Kortom: stem dit dus goed af als je met een (hyper)lokale leverancier gaat samenwerken.

 

Nederlands = lokaal

Voor Neder Groep is alles wat zijn oorsprong in Nederland vindt, lokaal. “Als iets van Hollandse bodem is, valt het qua kilometers altijd mee”, verklaart Pieter Vink, oprichter van Neder Groep. “Het scheelt een hoop CO2-uitstoot in vergelijking met een product van de andere kant van de wereld. En hyperlokaal? Dat interpreteren wij als al het geproduceerde voedsel in een straal van 30 km om de locatie heen. Dat scheelt natuurlijk iets in kilometers, maar veel cateraars vinden het vooral leuk. Je kunt het verhaal van de boer om de hoek vertellen, dat geeft herkenning bij de gast.”

 

 

Zo selecteer je de juiste lokale leveranciers: 6 stappen

  1. Bepaal voor jezelf wat lokaal betekent. Stel op basis daarvan je wensen vast.
  2. Ga op zoek naar leveranciers die aan jouw criteria voldoen.
  3. Maak kennis. Ga het gesprek aan en vraag potentiële leveranciers het hemd van het lijf. Durf daarbij ook door te vragen om te ontdekken hoe kort de keten daadwerkelijk is. Lees hier waarom een korte keten zo belangrijk is.
  4. Check de mogelijkheden. En wees kritisch. Een (hyper)lokale leverancier klinkt natuurlijk prachtig, maar kan de desbetreffende producent ook jaarrond op grote schaal leveren?
  5. Bouw een band op. Wees open in je wensen en doelen. Ontdek hoe je elkaar kunt versterken. Zo support je de lokale producent en kun je het verhaal van bron tot bord goed overbrengen op je gasten.
  6. Nodig je leverancier uit. Niemand kan het verhaal zo goed overbrengen als de boer zelf. Organiseer samen een proeverij op locatie en laat je gasten en de producent elkaar ontmoeten onder het genot van lokaal lekkers.

 

Ontdek ook onze 10 tips om je assortiment of menukaart te vernederlandsen.

 

 

Meer kennis

Vernederlands je aanbod met deze 10 tips

Tuinbonen Hummus

23 x hoogwaardige Hollandse vervangers

Over ons

Samen voor een korte voedselketen.

Deel dit bericht

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Dan ben je altijd op de hoogte van ontwikkelingen en trends in de keten. 

Ontvang elke twee maanden inspirerende recepten, achtergrond verhalen van onze voedselmakers en verduurzamingstips in jouw mailbox.
We delen jouw gegevens niet met derden. Afmelden kan altijd snel en eenvoudig. Lees hier meer over in onze privacy verklaring.